Alle prijzen excl. BTW.
FR
Mijn shop

Aanmelden

beveiligd
  • Status van bestelling bekijken
  • Gemakkelijk uw favorieten markeren voor later
  • Eenvoudig uw adressen beheren
  • Uw facturen in één overzicht
Service Hotline
0800 34 044
maandag - vrijdag: 8.30 - 16.30 uur
Winkelmandje 0

Er liggen geen artikelen in uw winkelmandje

Naar uw winkelmandje
Service Hotline
0800 34 044
maandag - vrijdag: 8.30 - 16.30 uur
Menu
terug
terug
terug

Geen plaats om te werken?
Maak van uw thuis een thuiskantoor

Met de juiste uitrusting kan iedereen in een thuiskantoor optimaal werken - ongeacht of er slechts een kleine hoek of een volledige kamer/bureau beschikbaar is. Vind hier inspiratie voor de inrichting van uw werkomgeving binnen uw eigen vier muren.

Man in maatpak zit thuis op een kleine stoel en werkt in een zeer beperkte ruimte.

Home office: Flexibel en efficiënt te werk gaan.

Telewerken is meer dan een trend: Meer en meer werknemers kiezen ervoor om van thuis uit te werken. Home office zorgt voor vele voordelen, zeker in verband met de kijk op uw werk-privé balans. Het geeft u vooral de mogelijkheid om uw werkplek flexibel in te delen, zorgt onrechtstreeks voor minder stress, en uiteindelijk ook voor minder files omdat u niet in uw auto naar het werk hoeft te rijden.

Wanneer veel mensen een verkoudheid hebben, helpt het natuurlijk ook om vanuit je homeoffice te werken. Zo kunnen veel mensen thuis werken en raken er minder collega's geïnfecteerd.

Hier vindt u alles wat u nodig heeft om op een goede manier aan telewerken te doen. Ontdek al onze tips om zo efficiënt mogelijk aan homeoffice te doen.

Vrouw werkt in een thuiskantoor in een kleine kamer met bureau, krukje en verrijdbaar ladeblok
Kleine kamer in het thuiskantoor ingericht met schuifdeurkast en prikbord

Weinig ruimte?
Zo maakt u optimaal gebruik van uw mogelijkheden:

Een eigen werkruimte thuis is vaak gewoonweg niet haalbaar. Maar met de juiste uitrusting creëert u toch een eigen vaste werkplek.

Wees maar zeker: u vindt het juiste bureau, zelfs voor de kleinste ruimte! Gemakkelijk verplaatsbaar meubilair zoals een praktisch verrijdbaar ladeblok of een ergonomische kruk kunnen altijd boven gehaald worden wanneer dat nodig is en op andere momenten gewoon opzij worden geschoven.

Met een eigen led-bureaulamp tovert u bovendien ook de donkere hoeken van uw huis om in een optimale werkplek.

Ladebox en decoratie op een bureautafel Vrouw werkt in een thuiskantoor in een kleine kamer met bureau, krukje en verrijdbaar ladeblok

  vanaf 139,00 € vanaf 139,00 €
per st.
  vanaf 99,99 € vanaf 99,99 €
per st.
  vanaf 59,99 € vanaf 59,99 €
per st. vanaf 5 st.
  vanaf 59,00 € vanaf 59,00 €
per st.
  vanaf 84,50 € vanaf 84,50 €
per st. vanaf 2 VE van 2 st.
  vanaf 10,99 € vanaf 10,99 €
per st. vanaf 20 st.
  vanaf 17,99 € vanaf 17,99 €
per st. vanaf 3 st.
  vanaf 99,00 € vanaf 99,00 €
per st.
  vanaf 11,49 € vanaf 11,49 €
per st.
  vanaf 2,79 € vanaf 2,79 €
per st. vanaf 5 verpak. van 10 st.
  vanaf 10,55 € vanaf 10,55 €
per st. vanaf 3 st.
  vanaf 5,19 € vanaf 5,19 €
per st.
  vanaf 149,00 € vanaf 149,00 €
per st.
  vanaf 9,99 € vanaf 9,99 €
per st. vanaf 10 st.
  vanaf 34,99 € vanaf 34,99 €
per st. vanaf 6 st.
  vanaf 5,69 € vanaf 5,69 €
per st.
  vanaf 12,85 € vanaf 12,85 €
per st. vanaf 3 st.
  vanaf 1,50 € vanaf 1,50 €
per st. vanaf 12 pak van 6 st.
  vanaf 54,99 € vanaf 54,99 €
per st.
  vanaf 25,82 € vanaf 25,82 €
per m² vanaf 1 st. van 3.68 m²
Homeoffice in de woonkamer? Geen probleem met de juiste uitrusting!
Modern boekenrek in het Home Office

Werkruimte in het woongedeelte?
Optimale uitrusting voor flexibel werken:

Er kan ook een plek in het woongedeelte worden ingericht waar u efficiënt kunt werken. Met de juiste hulpmiddelen kunt u flexibel, gezond en vooral ongestoord werken, ook zonder eigen werkkamer:

Dankzij een individueel aanpasbare stoel vermijdt u een stijve houding en zit u ook ergonomisch in de eetkamer. Een praktische organizer maakt van de eettafel een volledig uitgerust bureau als u er geen heeft. Deze kan dan na afloop van het werk weer snel worden omgebouwd.

Natuurlijk kunt u ook ongestoord overleggen met uw collega's in uw woonomgeving: een hoogwaardige headset maakt het mogelijk!

Bureautafel met uitrusting voor de werkplek thuis Vrouw werkt aan het bureau in de woonkamer terwijl haar zoon met de hond speelt.

  vanaf 325,00 € vanaf 325,00 €
per st.
  vanaf 89,50 € vanaf 89,50 €
per st. vanaf 2 set van 2 st.
in plaats van 77,99 € vanaf 69,99 € vanaf 69,99 €
per st.
  vanaf 147,00 € vanaf 147,00 €
per st.
  vanaf 325,00 € vanaf 325,00 €
per st.
  vanaf 209,00 € vanaf 209,00 €
per st.
  vanaf 199,00 € vanaf 199,00 €
per st. vanaf 2 st.
  vanaf 114,00 € vanaf 114,00 €
per st. vanaf 4 st.
  vanaf 259,00 € vanaf 259,00 €
per st.
  vanaf 53,99 € vanaf 53,99 €
per st.
in plaats van 89,99 € vanaf 79,90 € vanaf 79,90 €
per st.
  vanaf 485,00 € vanaf 485,00 €
per st.
  vanaf 1,25 € vanaf 1,25 €
per VE
  vanaf 20,99 € vanaf 20,99 €
per st. vanaf 3 st.
  vanaf 199,00 € vanaf 199,00 €
per st.
in plaats van 30,98 € vanaf 28,99 € vanaf 28,99 €
per st.
  vanaf 65,00 € vanaf 65,00 €
per st. vanaf 3 st.
  vanaf 15,99 € vanaf 15,99 €
per st.
  vanaf 26,47 € vanaf 26,47 €
per m² vanaf 1 st. van 2.04 m²
Man werkt in modern, volledig uitgerust kantoor aan huis

Eigen werkkamer?
Aanbevelingen van onze inrichtingsdeskundigen:

Hebt u een complete werkruimte/kamer in uw thuiskantoor? Super!

Maak optimaal gebruik van de beschikbare ruimte, met ergonomische uitrustingen zoals een zeer functionele bureaustoel en een in hoogte verstelbaar bureau waaraan u zittend of staand kunt werken. Een daglichtlamp zorgt ook voor optimale lichtomstandigheden voor geconcentreerd, productief werk.

Een praktische ladenkast en een trolley helpen u om snel de belangrijkste documenten te op te bergen en op een praktische manier te transporteren als u afspraken buitenshuis heeft of een dagje naar kantoor gaat.

  vanaf 109,00 € vanaf 109,00 €
per st.
  vanaf 419,00 € vanaf 419,00 €
per st. vanaf 2 st.
in plaats van 329,00 € vanaf 296,10 € vanaf 296,10 €
per st.
  vanaf 29,99 € vanaf 29,99 €
per st.
  vanaf 199,00 € vanaf 199,00 €
per st.
  vanaf 259,00 € vanaf 259,00 €
per st.
  vanaf 41,50 € vanaf 41,50 €
per st.
  vanaf 11,49 € vanaf 11,49 €
per st.
  vanaf 249,00 € vanaf 249,00 €
per st.
  vanaf 29,50 € vanaf 29,50 €
per VE
  vanaf 89,99 € vanaf 89,99 €
per st. vanaf 2 st.
  vanaf 159,00 € vanaf 159,00 €
per st.
  vanaf 13,99 € vanaf 13,99 €
per st.
  vanaf 44,99 € vanaf 44,99 €
per st. vanaf 4 st.
  vanaf 239,00 € vanaf 239,00 €
per st.
  vanaf 95,99 € vanaf 95,99 €
per st. vanaf 10 st.
  vanaf 26,47 € vanaf 26,47 €
per m² vanaf 1 st. van 2.04 m²
Zilveren computermuis op bureautafel Verrijdbaar ladeblok met zitvlak en trolley in werkkamer Man werkt in modern, volledig uitgerust kantoor aan huis

in plaats van 329,00 € vanaf 296,10 € vanaf 296,10 €
per st.
  vanaf 109,00 € vanaf 109,00 €
per st.
  vanaf 419,00 € vanaf 419,00 €
per st. vanaf 2 st.
  vanaf 199,00 € vanaf 199,00 €
per st.
  vanaf 95,99 € vanaf 95,99 €
per st. vanaf 10 st.
  vanaf 209,00 € vanaf 209,00 €
per st.
in plaats van 699,00 € vanaf 599,00 € vanaf 599,00 €
per st.
  vanaf 5,50 € vanaf 5,50 €
per st. vanaf 3 st.
  vanaf 22,99 € vanaf 22,99 €
per st. vanaf 4 st.
in plaats van 14,50 € vanaf 9,50 € vanaf 9,50 €
per st.

Wanneer is het zinvol om te telewerken?

1 op de 3 Belgen wil het liefste van thuis uit werken. Klopt, homeoffice zorgt voor de juiste faciliteiten om dit te doen en zorgt onrechtstreeks voor een aantal voordelen.

Desondanks zorgt telewerken ook voor een aantal risico’s voor de werkgever: wie van thuis uit werkt kan natuurlijk sneller afgeleid zijn. De werkgevers hebben weinig controle over de arbeidsuren en de uiteindelijk geleverde prestaties van de werknemer. Daarvoor moet hij zorgen voor gegevensbescherming, tijdscontrole en arbeidszekerheid zoals men dit op kantoor vrijwaart.

Het kan ook voordelig zijn voor jobs waarbij er veel zelfstandig gewerkt wordt. Wanneer er iemand een verkoudheid krijgt of getroffen wordt door de griep, kan het zinvol zijn om een periode van thuis uit te werken om zo de ander collega’s niet aan te steken.

Als laatste moet men elk geval apart bekijken. Er moet een duidelijke regeling zijn in het arbeidsreglement omtrent telewerken.

Welke voor- en nadelen heeft homeoffice?

Voor veel mensen blijkt het werken in het thuiskantoor in eerste instantie optimaal te zijn. Maar er zijn ook enkele nadelen. In de volgende tabel hebben we de voor- en nadelen voor u vergeleken:

Voordelen Nadelen
Flexibele werkverdeling en werktijden Geen duidelijke scheiding tussen werk en vrije tijd
Bescherming tegen infectie Gevaar voor afleiding
Ongestoord werken en een rustigere werkomgeving Lastige communicatie met collega's
Tijdwinst: geen verplaatsing van en naar de werkplek Gebrek aan structuur: vereist een hoge mate van zelfdiscipline en zelforganisatie
Toename van de productiviteit Eenzaamheid en sociaal isolement
Printer op kantoorkast in woonkamer

Dit moet u doen voor thuiswerk

Een regelmatige uitwisseling is belangrijk

Zeker wanneer men elkaar niet dagelijks ziet, is een regelmatige uitwisseling met collega’s zeer belangrijk. Het beste zou zijn om meetings in te plannen via een platform (zoals skype) om zo met mekaar in contact te blijven en de verschillende lopende zaken te behandelen. Vermijd afleiding.

Houd u aan de werktijden

Thuiswerken leent er zich toe om uw werkuren anders in te delen dan op uw kantoor. Dat biedt voordelen, maar het kan er ook voor zorgen dat u op een onrechtstreekse manier de werktijd uit het oog verliest. Zorg er voor dat u uw pauzes beperkt houdt om zo terug in uw arbeidscyclus te komen.

Vermijd afleiding

Bij thuiswerken is de verleiding tot afleiding natuurlijk redelijk groot. Hiervoor moet u uw eigen grenzen afbakenen om zo toch geconcentreerd te werken. Werk daarvoor in een speciaal ingerichte kamer met een bureau. Wanneer dat niet mogelijk is en u bijvoorbeeld uw woonkamer moet gebruiken, moet u zeker rust hebben. Maak uzelf er attent op dat wanneer u werkt er geen randactiviteiten mogen plaats vinden zoals een TV die aan het spelen is. Houd u aan de werkuren.

Bakken voor orde en archivering in Homeoffice
Magazijnbakken van staal voor kantoormateriaal

Uw home office op een juiste manier inrichten? Zo doet u het:

Wie van thuis uit werkt, heeft daarvoor best een eigen home office ruimte waar hij in optimale omstandigheden kan werken. Normaal zou u thuis ook een bureaustoel, bureautafel en PC-scherm moeten hebben, dat is echt een vereiste om geconcentreerd te blijven.

Ook thuis kunt u gebruik maken van een goede werkhouding

Gezellig met de laptop in de zetel werken? Liever niet! Ook wanneer u thuis werkt moet u soms uw ruggengraat ontlasten en in beweging blijven. Ergonomische uitrusting is hier ook van essentieel belang. Een bureaustoel die u volgens uw grootte en eigen comfort kunt instellen. In het ideale geval volgt deze bureaustoel de bewegingen van uw lichaam. Ook een goede en gezonde houding voor uw pols is noodzakelijk. Daarom kunt u in onze webshop een uitgebreide selectie PC-muizen en toetsenborden vinden om zo uw lichaam niet zo zwaar te belasten en gezond te werken.

Alle technische mogelijkheden hebben

Normaal hebben alle mensen die thuiswerken een notebook waarmee ze op een flexibele manier aan de slag kunnen. Ook een mobiele werktelefoon is geen overbodige luxe om altijd en overal bereikbaar te zijn. Daarmee staat u in directe verbinding met uw klanten en collega’s op het werk. Wanneer men virtuele meetings wilt organiseren kunt u eenvoudig inloggen in het conferentiesysteem van uw werkgever. Videoconferences en documentsharing zorgen voor een prima uitwisseling tussen collega’s die van thuis uit werken.

Vergeet niet te bewegen, ook in uw home office...

In het thuiskantoor hebt u instinctief de neiging om minder te bewegen. Beweging is essentieel voor gezond en productief werken! U kunt bijvoorbeeld uw lunchpauze gebruiken voor een korte wandeling of korte pauzes nemen voor ontspannings- en strekoefeningen.

Tips voor Home Office met kinderen

Werk en gezin combineren in het thuiskantoor? Klinkt als een goed plan in het begin. In sommige gevallen, bijvoorbeeld tijdens de sluitingen van kinderdagverblijven en scholen als gevolg van de Corona-pandemie, is er geen alternatief.

De volgende tips maken uw dagelijks leven gemakkelijker als u thuis moet werken en tegelijkertijd voor uw kinderen moet zorgen:

Afzonderlijke werkruimte:
Een aparte werkruimte beschermt uw documenten tegen kinderschilderijen. U hebt ook de mogelijkheid om de deur te sluiten als dat nodig is - bijvoorbeeld voor ongestoorde telefoongesprekken of uren dat u gewoon geconcentreerd moet werken.

Duidelijke communicatieregels:

Maak duidelijke afspraken over regels wat betreft communicatie met uw kinderen die gelden terwijl u van huis uit werkt. Bijvoorbeeld om aan te geven dat u niet gestoord mag worden tijdens een telefoongesprek.
Kinderen bezig houden terwijl u werkt is namelijk niet eenvoudig, zeker niet tijdens lange periodes. Voorzie een vaste routine en zorg dat ze de planning ergens kunnen bekijken. Hang bijvoorbeeld ergens een whiteboard waarop aangeduid staat wanneer ze u mogen storen. Laat uw kinderen dit planbord ook zelf gebruiken om uitgevoerde taken af te vinken, boodschapjes voor u met post-it’s achter te laten of voorzie een ruimte om op te tekenen.

Gebruik pauzes:
Breng uw pauzes bewust door met uw kinderen en gebruik ze voor wandelingen, samen spelen en natuurlijk de lunch. Na de pauze is het duidelijk: de focus ligt nu weer op uw werk.

To-do-lijstjes voor u en uw kinderen:
Maak to-do-lijsten met alle taken die moeten gebeuren, niet alleen voor uzelf, maar ook voor uw kinderen: afhankelijk van hun leeftijd bevatten deze lijsten niet alleen taken zoals het maken van huiswerk of huishoudelijke taken, maar ook tijden waarop de kinderen zelf bezig zijn, bijvoorbeeld met lezen of spelen.

Maak van uw thuiskantoor een oase van welzijn!

In het thuiskantoor heeft u de mogelijkheid om uw werkkamer naar uw wensen in te richten, zodat deze uw productieve werk bevordert. We hebben een aantal punten op een rijtje gezet waar u rekening mee moet houden bij de inrichting van uw thuiskantoor:

De bureaustoel

De bureaustoel is een van de belangrijkste onderdelen van het thuiskantoor en moet zorgvuldig worden gekozen. Omdat u er vele uren per dag op zit, moet u een ergonomische bureaustoel kiezen die uw werk makkelijker maakt en rugklachten en spanningen voorkomt. Onze tip: een bureaustoel met in hoogte verstelbare armleuningen en een ergonomisch mechanisme!

De verlichting

Het is ook belangrijk om thuis verlichting op uw werkplek te hebben, zodat uw ogen niet overbelast raken. De thuiswerkplek moet voldoende daglicht hebben en indien mogelijk in de buurt van een raam worden geplaatst. Als dit niet haalbaar is, kunnen plafondlampen helpen. Een bureaulamp zorgt voor optimale lichtomstandigheden op elke werkplek in het thuiskantoor!

De muurkleur

Houd er bij de keuze van de wandkleur rekening mee dat verschillende kleuren de stemming op verschillende manieren kunnen beïnvloeden. Wij raden u aan om rustige kleuren te kiezen zoals wit of natuurlijke tinten voor uw thuiskantoor, die worden aangevuld met gekleurde accenten of decoratieve elementen op de werkplek.

Decoratie-elementen

Planten zorgen niet alleen voor een behaaglijke sfeer in uw thuiskantoor, ze zuiveren ook vaak de lucht. Onze tip: als u geen groene vingers heeft, kunt u gebruik maken van kunstplanten die geen onderhoud nodig hebben en er bedrieglijk echt uitzien!

Wat is thuiswerk?*

Er moet een onderscheid worden gemaakt tussen structureel thuiswerk en occasioneel thuiswerk. De reglementering van het structurele thuiswerk is vastgelegd in cao 85 en 85bis. Structureel betekent dat er met een vaste regelmaat van thuis uit wordt gewerkt en dat daarover formele afspraken zijn gemaakt.

Voor occasioneel thuiswerk voorziet de wet ‘Werkbaar en Wendbaar werk’ van 5 maart 2017 een reglementair kader. Occasioneel thuis werken kan bijvoorbeeld als de wegen zijn dicht gesneeuwd of als u op de loodgieter moet wachten.

Als u regelmatig thuiswerk verricht, noemen we dat structureel thuiswerk. Dat is dus telewerk dat op een vaste dag of op regelmatige basis plaatsvindt. Sinds 2017 is ook occasioneel telewerk wettelijk geregeld. Dat betekent dat als u door overmacht of om persoonlijke redenen niet op het werk raakt u geen vakantie hoeft te nemen maar een dag thuiswerk kan aanvragen.

Onder situaties van overmacht vallen onder andere autopech, uw kind dat onverwacht ziek wordt, een treinstaking, … Persoonlijke redenen mag u heel breed zien: van een bezoek aan de tandarts tot een reparatie die wordt uitgevoerd in uw woning. In die gevallen vinden veel bedrijven het goed dat u die dag dan thuis werkt.

Heb ik zondermeer recht op thuiswerk?*

Thuiswerken is noch voor de werkgever, noch voor de werknemer iets wat afgedwongen kan worden. We vinden hierover volgende informatie in cao nr. 85: ‘Het telewerk vindt plaats op vrijwillige basis zowel voor de betrokken werknemer als voor de betrokken werkgever.’

Wie wel en wie niet thuis kan werken hangt dus af van de afspraken die binnen het bedrijf gemaakt worden. Soms worden die afspraken gemaakt op het niveau van de teams. Het is dus best mogelijk dat een afdeling van het bedrijf wel aan thuiswerk doet en een andere niet.

Recht op een vergoeding?*

Vele werkgevers vragen zich af welke vergoeding ze mogen toekennen aan hun werknemers die ingevolge de regeringsmaatregelen voor Covid-19, een tijdlang hun werk bijna volledig van huis uit zullen doen.
De zogenaamde bureauvergoeding van 126,94 EUR per maand tot dekking van de kosten voor verwarming, elektriciteit, klein kantoormateriaal, …., kan vrij van sociale zekerheidsbijdragen toegekend worden aan alle werknemers die telewerken, dus ook aan werknemers die vóór de Covid-19 maatregelen niet van huis uit werkten en dus ook zonder dat de werkgever en werknemer een formele telewerkovereenkomst hebben afgesloten.

Voor meer uitleg over deze bureauvergoeding wordt verwezen naar de administratieve instructies van de RSZ:   https://www.socialsecurity.be/employer/instructions


Bovenop deze vergoeding mag de werkgever volgende kosten terugbetalen:

- Gebruik van de eigen PC – een forfait van max. 20 EUR per maand wordt aanvaard
- Gebruik van de eigen internetverbinding – een forfait van max. 20 EUR per maand wordt aanvaard

Als de werknemer andere kosten moet maken (gebruik eigen telefoon, aankoop van een scherm of een scanner, …) mag de werkgever die ook terugbetalen. Daarvoor geldt er geen algemeen forfait, de terugbetaling moet gebaseerd zijn op de werkelijke kosten.

Werkgevers die voorafgaand aan de Covid-19 maatregelen de kosten van hun telewerkers terugbetaalden op basis van de 10 % van het brutoloon dat betrekking heeft op de in de telewerkovereenkomst voorziene thuisprestaties (zie de administratieve instructies – zelfde link als hierboven) kunnen deze vergoeding verder betalen volgens hetzelfde principe voor het in de telewerkovereenkomst voorziene pro rata (bijvoorbeeld 10 % op 2/5de van het maandloon als in de overeenkomst 2 dagen telewerk was voorzien).

Een vergoeding van 10 % van het volledige brutoloon kan dus niet aanvaard worden. De werknemers die tijdelijk in de kader van de Covid-19 maatregelen volledig van thuis uit werken bevinden zich immers niet in een situatie van thuisarbeid zoals voorzien in Titel VI van de wet van 3 juli 1978 betreffende de arbeidsovereenkomsten en evenmin in een situatie van telewerk in de eigenlijke zin van het woord.

Een vergoeding van 126,94 EUR mag alleszins wel uitgekeerd worden in de plaats van de 10 % van het pro rata van het maandloon, als dit laatste lager zouhttps://www.ruling.be/nl/nieuws/aanvraag-thuiswerk-covid-19

Wanneer mag u thuiswerken?*

Sinds de wet rond Werkbaar en Wendbaar werk werd ingevoerd, zijn zowel occasioneel als structureel thuiswerk wettelijk geregeld. Een belangrijke voorwaarde voor telewerk is dat de aard van uw werk thuiswerk toelaat en dat uw werkgever zijn schriftelijke toestemming geeft om van huis uit te werken. Het directiecomité beslitst op organisatieniveau of telewerk mogelijk is, uw rechtstreekse leidinggevende beslist of u binnen uw dienst mag thuiswerken. De mogelijkheid tot thuiswerk kan ook voor een hele sector vastgelegd worden in een cao. In dat geval moet uw werkgever het sectoraal kader respecteren. Naar aanleiding van het COVID-19-virus versoepelden veel werkgevers de interne regels rond thuiswerk of voerden ze het in om hun dienstverlening garanderen.

Moet mijn contract worden aangepast voor structureel thuiswerk?*

Er zal een schriftelijke overeenkomst moeten gesloten worden. Indien de werknemer al in dienst is, gebeurt dit met een addendum bij het bestaande contract.

In de overeenkomst moeten een aantal zaken concreet worden vermeld:

  • de frequentie van het telewerk en eventueel de dagen waarop telewerk wordt verricht en de dagen en/of uren van aanwezigheid in de onderneming
  • de ogenblikken waarop of de periodes tijdens welke de telewerker bereikbaar moet zijn en via welke middelen
  • de ogenblikken waarop de telewerker een beroep kan doen op technische ondersteuning
  • de regeling aangaande een kostenvergoeding
  • de plaats die de thuiswerker heeft gekozen om het werk te verrichten.

Arbeidsongevallen bij thuiswerk*

In geval van arbeidsongeschiktheid blijft uw loon gewaarborgd, net zoals bij andere werknemers. Alleen zijn de regels iets strenger. U moet uw werkgever zoals altijd zo snel mogelijk waarschuwen en binnen de twee dagen een doktersbriefje binnenbrengen.

Voor arbeidsongevallen thuis is het iets minder duidelijk. Want hoe bewijst u dat een ongeval dat thuis gebeurt, wel degelijk met het werk te maken heeft? Iemand die even een eindje gaat wandelen, krijgt in principe geen arbeidsongeval. Iemand die thuis koffie haalt en van de trap valt is een randgeval. Om dit heikel punt aan te pakken werd in 2009 een ‘vermoeden’ ingevoerd. Wanneer een ongeval plaats vindt op de afgesproken thuiswerkplek binnen de vooropgestelde werkuren, dan gaat men uit van een arbeidsongeval. Gebeurt het ongeval buiten de afgesproken werkplek, dan moet de werknemer bewijzen dat hij wel zijn arbeidsovereenkomst aan het uitvoeren was (met andere woorden: niet even aan het ontspannen was). Vaak is het nuttig om de arbeidsongevallenverzekering van de werkgever eens te bestuderen en zo nodig aan te passen. Ongevallen buiten de vooropgestelde werkuren vallen wel sowieso buiten de arbeidsongevallenverzekering.

* Deze inhoud is uitsluitend bedoeld voor niet-bindende informatiedoeleinden en kan daarom niet worden beschouwd als juridisch advies en kan deze ook niet vervangen. In dit verband kan geen garantie worden gegeven voor de juistheid en volledigheid van de verstrekte informatie. Bovendien is de inhoud uitsluitend gebaseerd op het Belgische recht, afwijkingen van de rechtssystemen van andere landen zijn dus mogelijk.

Bel ons gewoon op!

0800 34 044

Contactformulier

maandag - vrijdag: 8.30 - 16.30 uur

Live chat

Chat nu met ons support team.

Ontvang exclusieve nieuwsbriefvoordelen en eenmalig € 10,- korting