Inloggen

Aanmelden

beveiligd
  • Status van bestelling bekijken
  • Eenvoudig favorieten markeren voor later
  • Gemakkelijk uw adressen beheren
  • Uw facturen in één overzicht
Service Hotline
02 725 00 00
ma - vr 8.30 - 16.30 uur
0

Er liggen geen artikelen in uw winkelmandje

Naar uw winkelmandje
Service Hotline
02 725 00 00
ma - vr 8.30 - 16.30 uur

De ergonomie-wetgeving
eenvoudig en helder uitgelegd

Bent u van plan om uw kantoor of magazijn aan te passen of nieuw te bouwen? Dan bent u wettelijk verplicht om rekening te houden met ergonomie.

Ontdek wat er verandert, welke voordelen ergonomie oplevert, en hoe wij kunnen helpen.

Wat is er veranderd?

Sinds 25 mei 2024 moeten Belgische bedrijven bij het ontwerpen, inrichten of aanpassen van werkplekken rekening houden met ergonomie.

Zo wil de wetgever iets doen aan het stijgend aantal mensen dat langdurig afwezig is door gezondheidsproblemen zoals rugpijn. Bijvoorbeeld omdat ze urenlang stilzitten aan hun bureau, of geregeld zware dingen tillen.

Dit moet u doen van de wet

Tip icon
Tip: gratis tool voor uw risicoanalyse

Geen idee hoe u zo’n risicoanalyse het best aanpakt? Wees gerust, er zijn tal van gratis online tools, zoals deze tool van OiRA.

Tip icon
Tip: gratis tool voor uw risicoanalyse

Geen idee hoe u zo’n risicoanalyse het best aanpakt? Wees gerust, er zijn tal van gratis online tools, zoals deze tool van OiRA.

2 mannen zijn in gesprek. De ene man geeft advies aan de andere man en toont iets op zijn mobiele telefoon

Advies nodig?

Weet u niet goed waar te beginnen? En wilt u zeker zijn dat u voldoet aan de nieuwe ergonomie-wetgeving? Overweeg dan om een externe ergonoom of preventiedienst in te schakelen, zoals Mensura. Zij kunnen u helpen met uw risicoanalyse, preventiemaatregelen en opleidingen.

Extra redenen om te kiezen voor ergonomie

Naast de wet zijn er heel wat andere redenen om uw bedrijf ergonomischer te maken. Dit zijn de 3 belangrijkste:

3 grote voordelen voor uw bedrijf

icon grafiek

Gezonde medewerkers werken beter

In een ergonomische werkomgeving zijn uw medewerkers minder vaak afgeleid, werken ze efficiënter en krijgen ze meer gedaan (bevestigd door wetenschappelijk onderzoek).

icon thermometer

Minder ziekteverzuim

Omdat u het risico beperkt dat uw medewerkers uitvallen door fysieke klachten.

icon lachend gezicht

Blije mensen blijven langer

Als u investeert in ergonomie, krijgt uw team nog meer het gevoel dat u om hen geeft. Dat versterkt hun loyaliteit en zorgt dat ze blijven. Bovendien kunt u uitpakken met uw aandacht voor een gezonde werkomgeving en zo nieuw talent aantrekken.

Kost ergonomie veel?

Misschien denkt u dat ergonomie vooral geld kost en weinig oplevert. Maar zo’n investering is relatief laag als u ze vergelijkt met de kosten van een medewerker die uitvalt.

Een voorbeeld:

Kosten van ziekteverzuim

Een medewerker die door rugklachten een maand thuis zit, kost gemiddeld € 6.217 aan loonkosten (gebaseerd op gemiddeld brutoloon in België: € 3.886). Daarbij komen nog indirecte kosten zoals:

  • Tijd en kosten om een vervanger te vinden en in te werken
  • Extra werkdruk voor collega’s
  • Mogelijk verlies aan verkoop door minder goede opvolging
  • Eventuele schadeclaim van de zieke medewerker zelf
De kosten van ziekteverzuim liggen erg hoog

Kosten van investering in ergonomie

Vergelijk dat met een eenmalige investering in ergonomie, op een kantoor:

  • Aangepaste stoel: € 500
  • Aangepaste tafel: € 800
  • Ergonomische monitorarm: € 100
  • Ergonomische muis: € 110
  • Totaal: € 1.910
De kosten van ergonomische uitrusting liggen lager dan de kosten van ziekteverzuim

 

En in een magazijn:

  • Werkstoel: € 500
  • Werkbank: € 800
  • Statafel: € 1.600
  • Totaal: € 2.900
De kosten van ergonomische uitrusting liggen lager dan de kosten van ziekteverzuim
Vergelijkende visual tussen de hoge kosten van ziekteverzuim en de veel lagere kosten van investeringen in ergonomische uitrusting. De kosten voor ergonomische uitrusting liggen lager dan de kosten voor ziekteverzuim

Investeren in preventie is dus voordeliger. Bovendien blijft uw team zo gezonder, productiever en gelukkiger.

Hoe we u kunnen helpen

Bij Schäfer Shop vindt u al het materiaal voor uw kantoor, magazijn of werkplaats. Zo hebt u alles om uw werkplek ergonomisch, productief en comfortabel te maken. Ook al zijn we geen ergonoom, we kunnen u per product wel de ergonomische voordelen uitleggen. En of het product past bij uw preventiemaatregelen.

Contacteer ons voor een vrijblijvend gesprek

Hartelijk dank voor uw aanvraag!

Een van onze medewerkers zal zo snel mogelijk contact met u opnemen.

Vrijblijvende adviesgesprek

Alle invoervelden gemarkeerd met een zijn verplichte velden.

Schäfer Shop in cijfers

icoon hartje staat symbool voor het aantal werknemers, internationaal. Zij vormen het hart van ons bedrijf

1.000

werknemers

icoon hoofd van een mens. Staat symbool voor onze klanten

880.000

klanten

icoon wereldbol. Staat symbool voor het aantal landen waarin we actief zijn

9

landen

Populaire meubels voor magazijn en kantoor

Ergonomische bureaustoelen

Ook onze bureaustoelen zijn in hoogte verstelbaar en kunt u aanpassen tot u helemaal comfortabel zit. Zo voorkomt u lichamelijke klachten en langdurige gezondheidsproblemen door een slechte zithouding.

Bekijk onze bureaustoelen

Verstelbare bureautafels

Maak uw werkplek direct gezonder met een in hoogte verstelbaar bureau. Of u nu kiest voor een elektrisch of manueel verstelbaar model, deze bureaus passen zich aan uw lichaam aan en helpen zo rugklachten te voorkomen.

Bekijk onze bureautafels

Ergonomische werkstoelen

Oftewel, ergonomische bureaustoelen die tegen een extra stevig stootje kunnen. Deze stoelen kunnen tegen vlekken, zijn meestal afwasbaar en zijn extra stevig voor de industriële omgeving. En dit alles zonder aan comfort in te boeten.

Bekijk onze werkstoelen

Verstelbare werktafels

Uw houding regelmatig veranderen is een goede manier om bijvoorbeeld rugpijn te voorkomen. Maak het uzelf gemakkelijk met een zit-statafel in uw werkplaats waarvan u de hoogte elektrisch of handmatig kunt aanpassen.

Bekijk onze werktafels

Waarom uw materiaal kopen bij Schäfer Shop?

Een dame monteert een in hoogte verstelbare kruk

Montage op aanvraag

Als u dat wilt, installeren we alles meteen bij de levering voor een kleine extra kost. Zo kan uw team zonder gedoe direct aan de slag.

Op een bureautafel ligt een uitgebreid assortiment artikelen, waaronder ergonomische toetsenborden en computermuizen. Alle artikelen zijn van het merk Schäfer Shop Select

Gigantisch aanbod

Welgeteld meer dan 40.000 producten. Om maar te zeggen: bij ons vindt u al het materiaal om het welzijn op uw werk te verbeteren. Meer nog, om uw hele kantoor of magazijn volledig uit te rusten. En als het niet in ons assortiment zit, maken we het voor u. Op maat.

Een man staat voor een werkbank met een LF-bak in zijn handen

Duitse kwaliteit

De meeste van onze producten worden gemaakt in Duitsland volgens strenge Duitse standaarden. Dat maakt hen uitzonderlijk duurzaam en betrouwbaar, en zorgt dat ze jarenlang meegaan.

Klaar om uw bedrijf ergonomisch gezonder te maken?

Neem dan contact op met Kelly, onze ergonomieadviseur. Zij bekijkt samen met u wat uw bedrijf nodig heeft en komt eventueel eens langs.

Ook met vragen kunt u natuurlijk bij ons terecht.

Contacteer ons vandaag nog op:

ergonomie@schaefer-shop.be | 02 725 00 00

Neem nu contact met ons op