Procrastinatie op het werk: oorzaken en tips
Procrastinatie of uitstelgedrag: de gewoonte om op het allerlaatste moment aan taken te beginnen. In het ergste geval lukt het niet volledig of zelfs helemaal niet om te doen wat u van plan was. Thuis of op het werk, het overkomt ons allemaal weleens. In extreme gevallen kan chronisch uitstelgedrag op het werk ernstige gevolgen voor de betrokkenen hebben. In het ergste geval leidt dit tot ontslag. Dan is de spijt erg groot.
Maar ook als u niet de grootste uitsteller bent en u uzelf maar af en toe voor de voeten loopt, kan dit artikel u helpen. Hieronder ontdekt u waarom veel mensen zo lang wachten om een taak uit te voeren. Bovendien krijgt u 4 handige tips om dit probleem blijvend uit de weg te ruimen.
Wat is procrastinatie? Een definitie
Procrastinatie (van Latijns procrastinare = tot morgen opschuiven) betekent dat taken uitgesteld worden naar een later tijdstip. Dit kan vele oorzaken hebben. Een gebrek aan motivatie voor een taak is er maar eentje van.
Procrastinatie: wat zijn de oorzaken voor het extreme uitstelgedrag?
Als iemand bepaalde taken lang uitstelt, is dat mogelijk omdat die bang is om te falen bij het uitvoeren van de taken. Dit hangt vaak samen met een overdreven perfectionisme. De betrokkenen hebben dan de neiging om onrealistische verwachtingen aan zichzelf en de uit te voeren taak te stellen en vrezen dat ze er niet aan zullen voldoen.
Ook kan het bij uitstellers angst opwekken als ze te weinig informatie of kennis hebben om de taak te doen, waardoor ze het telkens uitstellen. In zeer ernstige gevallen kunnen een depressie of andere psychische problemen de oorzaak van het uitstelgedrag zijn. Als u het vermoeden heeft dat dit de oorzaak is, vraag dan advies aan een psycholoog.
Gebrek aan motivatie
Als mensen over het algemeen ontevreden zijn met hun werk, dan hebben ze vaak geen motivatie om aan een taak te beginnen. Stel uzelf daarom deze vraag: zijn er op dit moment factoren op de werkplek die u demotiveren?
Vooral als u niet altijd een uitsteller geweest bent en tegenwoordig belangrijke taken begint uit te stellen, moet u hier eens over nadenken. Denk aan de relatie met uw collega's en leidinggevenden, de werkomgeving en werkomstandigheden. Zijn er misschien onopgeloste conflicten? Is uw functie veranderd? Werkt u op andere tijdstippen? Misschien kunt u hier verandering in brengen en daardoor een einde maken aan het uitstelgedrag.
Slechte organisatie
Bent u jaloers op collega's bij wie alles volgens plan lijkt te verlopen en die op het einde van hun werkdag al hun to-do's kunnen afvinken? Betrapt u zichzelf erop dat u voorrang geeft aan onbelangrijkere taken en in uw home-office bijvoorbeeld uw kleerkast begint op te ruimen in plaats van te beginnen aan de eigenlijke taak?
Ook al lijken de perfecte planning en organisatie meestal een utopie, het kan zijn dat u dingen uitstelt omdat uw organisatie te wensen overlaat. Als u zich hierin herkent, lees dan ook onze tips om uw tijdmanagement te verbeteren.
Uitstelgedrag overwinnen
4 tips en tricks tegen uitstelgedrag
Splits uw taken op
Splits uw taken in kleinere en gemakkelijker te beheren deeltaken. Hierdoor zijn ze gemakkelijker uit te voeren en dus minder demotiverend.Structureer uw tijd
Het is ook belangrijk en nuttig om uw eigen tijd goed te structureren. Tijdschema's opmaken en bepaalde activiteiten op bepaalde dagen vast inplannen kan een eerste stap zijn tegen extreem uitstelgedrag.Beloon successen
Bovendien helpt het om uzelf te belonen voor successen. Dit geeft u een goed gevoel en meer motivatie voor andere taken die u nog moet uitvoeren.Richt uw werkplek in
Om u goed te kunnen concentreren op uw taak, moet u uw werkplek zo inrichten dat u niet afgeleid kunt worden. Als u in uw home-office werkt, neem dan plaats aan een opgeruimde bureautafel in plaats van op de bank te werken. Als er te veel lawaai is in uw grote bureau, ga voor moeilijke taken dan indien mogelijk in een stille ruimte zitten of zorg zelf voor de nodige stilte met oordopjes.Uw planning tegen uitstelleritis
Denk goed na over hoeveel tijd u vermoedelijk nodig heeft voor de deeltaken en hou wat marge voor onvoorziene situaties. Bedenk ook wat een zinvolle volgorde zou zijn. Laat u niet ontmoedigen als het de eerste keer niet zo goed lukt als u het zich ingebeeld had. Als u geen ervaren planner bent, noteer dan uw ervaringen en leer hieruit.
Stel realistische doelen
Door realistische en meetbare doelen te stellen, is het waarschijnlijker dat u de doelen behaalt. Dit geeft een gevoel van voldoening en motiveert u.
Neem pauzes
Gun uzelf af en toe een pauze. Dit helpt het gevoel van overbelasting, dat uitstelgedrag alleen maar zou aanmoedigen, tegen te gaan. Hou er rekening mee waar uw grenzen liggen en respecteer deze.
Gun uw lichaam tijdens de pauzes ook wat rust door te gaan wandelen, te stretchen en voldoende te eten en drinken om weer energie te krijgen. Als u denkt dat u misschien zou vergeten om een pauze te nemen, stel dan op voorhand herinneringen in op uw computer of smartphone.
Beloon uzelf!
Misschien een onderschatte, maar erg effectieve methode om uw motivatie te behouden, is om uzelf te belonen als u taken heeft voltooid. De beloningen hoeven niet veel te kosten. Het gaat er eerder om iets te vinden wat voor u speciaal is, u deugd doet en u motiveert om nog meer doelen te behalen. Gun uzelf een pauze met een stukje taart in uw favoriete tearoom, lees een tijdschrift of bekijk een YouTube-video om te ontspannen.
Conclusie
Hoewel iedereen waarschijnlijk wel wat last heeft van uitstelgedrag, zijn er mensen die in het dagelijks leven beperkt worden door hun gewoonte om taken op de lange baan te schuiven. Als er daardoor te veel stress en irritatie ontstaat, is het tijd om hier verandering in te brengen.
Als u zichzelf hierin herkent, denk dan aan ons advies, ga na wat de oorzaak van het uitstelgedrag is en vind hiervoor de passende oplossing. We hopen dat u een paar tips uit dit artikel heeft kunnen oppikken. Pak uw uitstelgedrag aan (en niet morgen pas!).
Dit kan je ook interesseren
Alweer slecht geslapen! Herkent u dit? U wordt 's ochtends wakker en krijgt nauwelijks uw ogen open. Het liefst van al zou u in bed willen blijven liggen. M...
Lees verder De beste tips voor goede lucht op kantoor
Een mens ademt gemiddeld 25.000 keer per dag en brengt 90 procent van zijn of haar tijd binnen door. Het is zo vanzelfsprekend dat de overgrote meerderheid ...
Lees verder Desk sharing: voor- en nadelen van een flexible office
De professionele wereld is steeds in verandering en traditionele arbeidsmodellen worden meer dan ooit in vraag gesteld. Met name als het gaat om kantoorruim...
Lees verder
Inhoud: