Twee mannen en een vrouw zitten gelukkig aan een vergadertafel.
Gewijzigd op : 15.07.2024 13:26
Leestijd :

Succesvol netwerken: zo werkt zakelijk netwerken

Hoe kunt u goed netwerken? Het zijn niet alleen pas afgestudeerden die zich dit afvragen. Want netwerken is vaak de basis van jarenlange zakelijke partnerschappen en het geheim van vele succesvolle carrières. In dit artikel ontdekt u waarom zakelijk netwerken zo belangrijk is en waarmee u rekening moet houden om in de toekomst nog beter contacten te leggen en te onderhouden.

Netwerken, wat is dat precies? Een definitie

Tegenwoordig is de hele wereld verbonden. Denk maar aan de globalisering en de economie, maar ook social media of het internet in het algemeen.

'Networking' of 'netwerken' betekent een netwerk van contacten opbouwen en onderhouden. Hieronder vallen alle zakelijke en persoonlijke contacten. Vooral in een professionele context, dus in geval van zakelijk netwerken, wordt ook de term 'doelgericht netwerken' gebruikt. 'Doelgericht' omdat het de bedoeling is dat beide partijen er professioneel voordeel uit halen en gemeenschappelijke doelen nastreven, of omdat de persoonlijke doelstellingen perfect bij elkaar passen.

Maar eigenlijk netwerken we constant, ook onbewust, zowel online als offline. Telkens als u nieuwe mensen leert kennen of u bekenden tegenkomt, doet u het al. De mens als sociaal wezen is afhankelijk van goede interpersoonlijke relaties in bijna alle aspecten van het leven.

Waarom is netwerken zo belangrijk?

Een sterk zakelijk netwerk opbouwen kan u helpen om uw carrière te boosten, omdat het u toegang biedt tot belangrijke hulpmiddelen en informatie. Bovendien kan het helpen om uw eigen vaardigheden te verbeteren door van ervaren mensen te leren en hulp te krijgen.

Goede relaties bieden u voordelen op alle vlakken. Uw carrière en de zoektocht naar een baan zijn hier slechts een klein onderdeel van. Voor vele mensen klinkt netwerken negatief en lijkt het een oneerlijke methode, misschien zelfs corruptie. Maar in feite is netwerken in eerste instantie gewoon contacten leggen waar beide partijen voordeel uit halen, of dit nu zakelijk of privé is.

Een goede sociale omgeving zorgt voor vertrouwen, veiligheid en veerkracht. Dit maakt u dus minder gevoelig voor stress, het doet uw zelfvertrouwen toenemen en het biedt u extra innerlijke kracht.

Voordelen van netwerken

Wie veel netwerkt, vindt niet alleen sneller nieuwe klanten of partners, maar leert ook veel bij. U blijft in uw branche automatisch op de hoogte en schoolt uzelf voortdurend bij. Iedereen heeft baat bij geven en nemen.

Test het volgende eens uit: zit u helemaal vast? Stop dan even met nadenken en praat erover met andere mensen. U kunt zelfs over een heel ander onderwerp praten. Dit creëert nieuwe impulsen en kan wonderen doen wanneer u zich later weer over uw uitdaging buigt.

Last but not least: netwerken is leuk! Of u nu voor het werk of in uw privé netwerkt, praten met andere mensen die dezelfde interesses hebben, doet gewoon deugd.

Contacten leggen en onderhouden

In een goed netwerk horen mensen thuis die soortgelijke thema's, uitdagingen en doelen hebben als u. Regelmatig praten en samenwerken kan een groot verschil maken. Concurrerend denken moet u ook bij zakelijke contacten altijd vermijden. Een onuitgesproken 'herenakkoord' voorkomt in principe automatisch dat de relatie uitgebuit wordt.

Erg belangrijk in een goed zakelijk netwerk zijn ook de personen die hun doelen al bereikt hebben en daardoor een soort van voorbeeldfunctie voor u innemen. Connecties hebben kan een groot verschil maken. Ga doelgericht op zoek naar mentors van wie u kunt leren.

Profiteer van multipliers

In het ideale geval worden de contacten van uw contacten snel uw eigen contacten in uw netwerk. Multipliers, dus personen die zelf een groot netwerk hebben, zijn in dit opzicht erg waardevol.

Zorg er in ieder geval voor dat uw nieuwe kennissen achteraf altijd contact met u kunnen opnemen, bijvoorbeeld via een klassiek visitekaartje, via e-mail of via sociale netwerken als LinkedIn.

7 tips om succesvol te netwerken

1

Kwaliteit in plaats van kwantiteit

Heeft u in uw LinkedIn-netwerk of op andere socialmediakanalen duizenden contacten en volgers? Niet slecht. Maar dat biedt u niet per se de beste voordelen, want contacten moet u onderhouden. Een kleiner netwerk met minder, maar belangrijke contacten kan effectiever zijn dan een community waarin u niet actief bent.
2

Leg niet alleen contacten, maar onderhoud ze ook

Heel belangrijk: een zakelijk netwerk moet niet alleen opgebouwd worden, maar vooral ook onderhouden. Houd contact, praat regelmatig met elkaar en bied hulp aan. Ook als u op dat ogenblik zelf geen hulp nodig heeft.
3

Wederzijds voordeel

U wilt voordeel halen uit uw netwerk. Logisch. Maar dat komt meestal niet van één kant. Praat met anderen, bied hulp aan, ook zonder onmiddellijk een tegenprestatie te verwachten. Dat is vaak de beste manier.
4

Strategische opbouw

Stel uzelf de vraag welke doelen u wilt bereiken door uw netwerk op te bouwen en uit te breiden. Welke personen kunnen u hiermee helpen? Hoe kunt u deze mensen het best bereiken? Hoe kunt u profiteren van bestaande contacten?
5

Gebruik uw soft skills

Het klinkt simpel, maar bij zakelijk netwerken mag u het volgende nooit onderschatten: uw eigen soft skills. Als u contacten legt en onderhoudt, moet u altijd vriendelijk, voorbereid en geïnteresseerd zijn om naar uw gesprekspartner te luisteren en deze uiteraard ook verder te helpen indien mogelijk.
6

Volg de 70-20-10-regel

Hou u tijdens het netwerken aan de 70-20-10-regel. Dit houdt in dat u 70% van uw tijd investeert in anderen te helpen, 20% in het voorstellen van jezelf en 10% in zelf hulp te vragen.
7

Laat ook tussendoor iets van u horen

Met persoonlijke groeten voor Kerstmis, felicitaties voor de verjaardag of gewoon een leuk berichtje tussendoor toont u interesse en zorgt u ervoor dat u in de gedachten van de andere persoon blijft.

Welke soorten van netwerken bestaan er?

Offline netwerken

Denk er offline eerst eens over na welke contacten intern boeiend voor u kunnen zijn. Praat met collega's en leidinggevenden. Dat kan tijdens een officiële vergadering, maar ook tijdens de lunch of gewoon tussendoor aan het koffiezetapparaat. Ook moet u gebruikmaken van gelegenheden als het kerstfeestje of teambuildingactiviteiten.

Om uw extern netwerk te vergroten, legt u het best face-to-facecontacten op plekken waar de experts van uw vakgebied zich bevinden: bezoek beurzen en conferenties en volg opleidingen. Netwerk daar met andere specialisten van uw branche.

Online netwerken

Online zijn vooral sociale netwerken als LinkedIn erg belangrijk om zakelijk te netwerken. Maar ook hier is het niet voldoende om iemand te volgen en moet u uw contacten onderhouden. Vooral voor verlegen of introverte mensen is het een goede manier om via social media te communiceren. Met een goede zakelijke laptop kunt u gemakkelijker uw contacten onderhouden.

Contacten leggen als verlegen of introvert persoon


Bent u eerder verlegen en introvert, maar wilt u toch profiteren van een goed netwerk? Geen enkel probleem! Ook introverte mensen kunnen charismatisch zijn en contacten leggen. Het is belangrijk om op uzelf te letten. Hoeveel drukte is goed voor u? Wanneer wordt het u te veel? U hoeft niet elke dag door te brengen op netwerkevenementen tussen honderden andere mensen.
Concentreer u op belangrijke situaties en mensen die u echt wilt leren kennen. Ook kleinere evenementen of private bijeenkomsten zijn ideaal om te netwerken. Uiteraard zijn social media, zoals LinkedIn, ook perfect hiervoor.

Een simpele oefening

Zakelijk netwerken kunt u perfect oefenen, bijvoorbeeld in dagelijkse situaties buiten uw werk. Praat bewust eens met een persoon die u niet kent of voer een kort gesprek in plaats van enkel te groeten.
U hoeft helemaal niet zoveel over uzelf te vertellen: toon interesse in uw gesprekspartner, wees empathisch en stel vragen die laten zien dat u geïnteresseerd bent. Zo is netwerken ook voor introverte en verlegen mensen veel gemakkelijker. U zult zien: netwerken kan echt leuk zijn, zelfs al is het voor het werk.

Zo maakt u uw elevator pitch


Stel u eens voor: u bent aanwezig op een netwerkevenement en uw gesprekspartner vertelt u eerst zijn halve levensverhaal. Is hij dan een aangename gesprekspartner? Absoluut niet. Zodat u niet hetzelfde overkomt, moet u altijd voorbereid zijn om zakelijk te netwerken. Een goede elevator pitch vormt daarvoor de basis.

Maar wat is een elevator pitch eigenlijk? In principe is het een boeiende presentatie die to the point is en die alle relevante informatie over u als persoon bevat. En dat in ongeveer 60 seconden.

Alles wat belangrijk is in een notendop

Denk goed na over de opbouw van uw elevator pitch: wat heeft u te bieden? Wat maakt de pitch zo interessant voor uw gesprekspartner? En wat levert het voor hem op? Het moet ook duidelijk zijn wat uw intentie is en wat u dus van uw gesprekspartner wilt.

Daarbij is het heel belangrijk om u begrijpelijk uit te drukken. Het heeft geen zin om zoveel mogelijk vaktaal te gebruiken in 60 seconden. Concentreer u in plaats daarvan op het eenvoudig overbrengen van uw boodschap.

6 don'ts die u bij het netwerken moet vermijden:

1

Netwerken te ernstig nemen

Vergeet niet dat netwerken ook altijd leuk moet blijven! Geniet van het contact met andere mensen en laat de situaties op u afkomen. Niet elk netwerkevenement moet uw carrière een stap verder brengen!
2

Ongeduld

Heel belangrijk: het is erg onwaarschijnlijk dat u onmiddellijk voordeel zult halen uit een nieuw contact. Verwacht dit dus ook niet. Vertrouwen heeft tijd nodig en met een echt hechte relatie bereikt u op de lange termijn allebei meer.
3

Alleen nemen, niet geven

Netwerken is niet eenzijdig. Alleen als u echt interesse toont in de ander en bereid bent om hem te helpen, zal het andersom ook zo zijn.
4

Overdreven zelfpromotie

Leg de focus niet te veel op uzelf en uw prestaties, maar communiceer eerder subtiel wat u te bieden heeft. Anders komt u snel onbeleefd of onvriendelijk over.
5

Contacten verwaarlozen

Relaties moet u onderhouden, zowel zakelijk als privé. Richt u liever op minder, maar hechte contacten dan op een groot netwerk waarin u zich met niemand echt verbonden voelt. Wie alleen maar visitekaartjes of LinkedIn-contacten verzamelt, heeft er op de lange termijn weinig aan.
6

Hokjesdenken

Probeer mensen niet onmiddellijk in hokjes in te delen. Elk contact kan belangrijk zijn, gewoon al door de kennissen die ze hebben. Wees altijd vriendelijk en geïnteresseerd en wees nooit neerbuigend, of u nu met een leidinggevende, een stagiair of een schoonmaakhulp praat.

Conclusie

Netwerken is belangrijk voor uw zakelijk succes. Door relaties met andere mensen op te bouwen en te onderhouden, kunt u toegang krijgen tot belangrijke hulpmiddelen en informatie en carrièremogelijkheden creëren. Door regelmatig te netwerken, kunnen nieuwe deuren opengaan, wat u en uw carrière vooruithelpt en u aanzienlijke professionele voordelen biedt. Maar het allerbelangrijkste: netwerken is echt leuk! En iedereen kan het leren.