Kantoorkeuken: onze tips voor de optimale inrichting
Inhoud:
Het leukste op een werkdag is toch afspreken met de collega's om een kopje koffie of thee te drinken of om samen met hen de lunchpauze door te brengen, nietwaar? De kantoorkeuken biedt daarvoor de perfecte ruimte en is daarom een van de gezelligste plaatsen in het bedrijf. Zodat alle medewerkers zich daar goed voelen, is naast de functionaliteit ook de keukeninrichting, uitrusting en robuustheid belangrijk.
Waar moet u bij de planning van een kantoorkeuken rekening mee houden?
Een goed uitgeruste kantoorkeuken kan de werksfeer en de productiviteit verbeteren en de medewerkers op hun werkdag motiveren. De kantoorkeuken is namelijk meer dan slechts een plaats om koffie te zetten. Daar worden vooral conversaties gevoerd die bij thuiswerk vaak achterwege blijven. In dit artikel vertellen we u hoe het moet.
Zorg voor voldoende ruimte
Normaal gezien hangt de grootte van de kantoorkeuken af van het aantal medewerkers. Voor een groot aantal medewerkers moet een kantoorkeuken altijd genoeg plaats hebben om lange wachtrijen te vermijden, maar ook om het ordelijk te kunnen houden. Bovendien moet er rekening gehouden worden met korte loopafstanden. In sommige bedrijven neemt de kantoorkeuken enkele andere functies over. Zo worden er daar bijvoorbeeld ook klanten ontvangen, intern vergaderd of afterwork party's georganiseerd. Daarom raden we u aan om een lange keukentafel met veel stoelen te voorzien, wat erg handig kan zijn.Voorzie voldoende opbergruimte
Als u maar een kleine ruimte beschikbaar heeft voor uw kantoorkeuken, dan is een doordachte keukenplanning qua opbergruimte essentieel. Hou hiervoor altijd de noden van de medewerkers in het achterhoofd. Met behulp van verschillende keukenvormen kan de beschikbare oppervlakte optimaal benut worden. Voor een slimme indeling van de keukenvormen moet u zich altijd afvragen welke kasten, werkbladen en toestellen het vaakst gebruikt worden. Afhankelijk van de ruimte kunnen namelijk ook de hangkasten, onderkasten en open kasten op verschillende manieren worden geplaatst. Kasten die aan de binnenkant meestal nog met uittrekbare lades voorzien zijn, bieden ook nog opbergruimte. Zo kan het keukengerei overzichtelijk en ruimtebesparend opgeborgen worden. Bovendien biedt een lang werkblad ruimte om er verschillende elektrische toestellen op te plaatsen. De volgende keukenvormen worden onderscheiden:Keukenblokken
De zogenaamde pantrykeukens of kitchenettes zijn perfect voor kantoorkeukens of in ruimtes waar er maar weinig plaats is. Ze zijn erg ruimtebesparend, maar bieden toch nog veel opbergruimte en zijn ingericht met de hoogstnodige elektrische toestellen.
Tweedelige keuken
De tweedelige keukenvorm biedt meer opbergruimte dan een eendelige keuken. Met voldoende afstand tussen de twee delen kan deze vorm ook in kleine kantoorkeukens gerealiseerd worden.
L-vorm
In dit geval heeft de eendelige keuken nog een korter stuk dat om de hoek verderloopt. De kasten kunt u flexibel plaatsen. Zo kunt u kiezen of de rijen kasten tegen de muur staan of in de ruimte als ruimteverdeler dienen. De hoek kunt u met behulp van een draaibare carrouselkast optimaal benutten.
U-vorm
Aan de tweedelige keuken is nog een kort verbindingsstuk toegevoegd. Een ideale oplossing voor grote kantoorkeukens die zowel maximaal werkoppervlak als maximale opbergruimte hebben.
G-vorm
Deze keukenvorm is net zoals U-keukens geschikt voor een grote ruimte. Ze heeft een extra keukenelement dat als aanrecht of kookeiland met kookplaat en afzuigkap gebruikt wordt.
Eilandkeuken
Bij open kantoorkeukens is een kookeiland in het midden van de ruimte ideaal. Een groot voordeel van deze keukenvorm is het grote werkoppervlak dat meerdere collega's tegelijkertijd kunnen gebruiken. Het nadeel is de storende geur die enkel door een krachtige afzuigkap beperkt kan worden.
Integreer geschikte keukenverlichting
Naast de kantoorruimtes heeft ook de kantoorkeuken een gepast en doordacht verlichtingsconcept nodig. De plafondlamp alleen zal voor een optimale verlichting van de ruimte namelijk niet voldoende zijn. De combinatie en een zo goed mogelijke verdeling van de verlichting zorgt voor een gezellige sfeer. Denk hierbij aan de algemene keukenverlichting, de verlichting van het werkoppervlak en de verlichting van het eetgedeelte. In principe worden ledlampen aanbevolen, omdat deze veel elektriciteit besparen en tegelijkertijd een lange levensduur hebben.Plafondverlichting
De basisverlichting van de kantoorkeuken bestaat in verschillende varianten.
Verlichting van het werkoppervlak
Om verwondingen te voorkomen is het belangrijk om het werkoppervlak goed te verlichten zonder schaduwen. Hiervoor kunt u naar wens inbouwlampen of ledstrips monteren. Die laatste kunnen bovendien gebruikt worden in kasten en hebben het voordeel dat ze ook achteraf geplaatst kunnen worden zonder dat u hoeft te boren.
Verlichting van het eetgedeelte
Voor de verlichting van het eetgedeelte zijn er verschillende lampen naar keuze geschikt. Of dit nu inbouwlampen, hanglampen of lichtrails zijn, met de juiste lichtkleur zorgt u voor een gezellige sfeer. Een warmwit licht met ongeveer 3000 kelvin zorgt voor een ontspannen sfeer. Om de lichtsterkte zelf te kunnen aanpassen, integreert u best een dimmer.
Welke uitrusting heeft u nodig in uw kantoorkeuken?
Bij deze vraag speelt de beschikbare ruimte weer een belangrijke rol. U moet zich hiervoor afvragen welke toestellen musthaves zijn, waardoor de medewerkers de kantoorkeuken optimaal en efficiënt kunnen gebruiken.
Basisuitrusting
Servies
Het aantal serviesstukken hangt af van het aantal personeelsleden. Voorzie genoeg borden, Besteck, kopjes, glazen en snijplanken in de kantoorkeuken.
Kookpotten
Als er in de keuken ook een kookplaat is, dan mogen de kookpotten uiteraard ook niet ontbreken. Het best bergt u deze in de buurt van de kookplaat op.
Theedoeken, schoonmaakdoeken
Om het servies af te drogen of om vuile oppervlakken te reinigen, moeten er in de kantoorkeuken altijd zuivere theedoeken en schoonmaakdoeken binnen handbereik liggen.
-
Afwasmiddelen
Als de lunch gemaakt is of de kookplaat gebruikt werd, dan ontstaat er vaak vuil. Dit moet met effectieve afwasmiddelen kunnen worden verwijderd. Hou bij de aankoop ook rekening met de huidvriendelijkheid.
Kruiden
De basiskruiden moeten aanwezig zijn in de kantoorkeuken. Naast peper en zout moet er ook olie en azijn zijn.
Drankjes
De werkgever is niet verplicht om tijdens het werk drankjes te voorzien voor de medewerkers, maar toch stellen de meeste bedrijven hen water, koffie, thee of melk ter beschikking. Vooral in de zomer is het fijn als er voldoende koude drankjes ter beschikking staan.
Fruit
In veel bedrijven hoort de voorziening van vers fruit al bij het gezondheidsconcept. Sommige bedrijven maken gebruik van servicebedrijven die één keer per week fruit voorzien.
Afvalverwijdering
Waar veel afval is moet er ook gelet worden op de recycling.
-
Longdrinkglazen Amsterdam, 27 cl, 6 stuksvanaf € 5,67 vanaf € 5,67
per VE vanaf 4 VE van 6 st. -
Beker voor warme dranken Hours, 6 st.slechts € 21,29 vanaf € 21,29
per VE -
Compleet aanbod bestek Monita, incl. gastrobakjeslechts € 102,95 vanaf € 102,95
per set -
Voordeelset bestek Stockholm, incl. bestekbakslechts € 221,45 vanaf € 221,45
per set -
Vaatdoek vileda®, 1-laags, katoen met 50 % microve...vanaf € 2,75 vanaf € 2,75
per VE vanaf 3 VE van 2 st. -
Swiffer® navulpak, stofmagneet-doekjesvanaf € 4,43 vanaf € 4,43
per VE vanaf 3 VE van 4 st. -
Vaatwastabletten Multi Somat , langdurige glansbes...vanaf € 17,47 (€ 15,06 / kg) vanaf € 17,47
per VE vanaf 3 VE van 57 st. -
Vaatwastabletten Finish Powerball Classic XXL, met...slechts € 12,62 (€ 11,47 / kg) vanaf € 12,62
per VE
Elektrische toestellen
Koelkast
Een koelkast is een must in elke kantoorkeuken, zodat meegebracht voedsel niet bederft. De koelkast moet genoeg plaats en meerdere vakken hebben, zodat de collega's niet in de knoop geraken. Bovendien is ze idealiter voorzien van een vriesvak. Voor kleine keukens is een minikoelkast uiteraard ook voldoende.Magnetron
Bij de basisvoorziening van een kantoorkeuken hoort ongetwijfeld een magnetron. Of u nu klaargemaakt eten van thuis of kant-en-klaarmaaltijden uit de supermarkt heeft, uw lunch in de magnetron opwarmen bespaart tijd.Vaatwasser
Stapelt het servies zich op in de spoelbak en voelt niemand zich er verantwoordelijk voor? Een vaatwasser is een groot pluspunt qua zuiverheid en bespaart ons allemaal een tijdrovende afwasbeurt met de hand. Maar toch wordt deze niet vanzelf gevuld en leeggemaakt. Hier wordt de hulp van alle gebruikers gevraagd.-
Kookplaat
Samen koken tijdens de lunchpauze stimuleert de teamspirit en vermindert de werkstress. Een kookplaat is dan uiteraard een vereiste. Deze wordt best geïnstalleerd op een plek dicht bij alle nodige spullen. Oven
Ook de oven is onmisbaar om snelle gerechten te bereiden. Voorgekookte of bevroren maaltijden kunt u dan gemakkelijk opwarmen. Als de ruimte te klein is, dan kan de oven weggelaten worden.Koffiemachine
Wat zou een kantoorkeuken nu zijn zonder een koffiezetapparaat? De meeste grotere bedrijven kiezen vanwege de efficiëntie voor een volautomatische koffiemachine. Bovendien kunnen medewerkers met een koffieautomaat altijd van hun favoriete kopje koffie genieten (smaken verschillen immers). Voor kleine bedrijven is vaak ook een koffiezetapparaat met filter voldoende.Waterkoker
Drinken de collega's in plaats van koffie liever een kopje thee? Dan mag een waterkoker in de kantoorkeuken ook zeker niet ontbreken. Nice to have: mixer, broodrooster.
-
Hogastra® grootverbruik koffiemachine CNS 75, voor...slechts € 386,01 vanaf € 386,01
per st. -
Koffiezetapparaatslechts € 314,13 vanaf € 314,13
per st. -
Mini koelkast exquisit, 70 W, 43 l, 41 dB, 2 vakke...slechts € 164,00 vanaf € 164,00
per st. -
Volle-ruimtekoelkast exquisit KS16-4-E-040E, 100 W...slechts € 346,00 vanaf € 346,00
per st. -
Tafelafwasmachine exquisit GSP206-030F, voor 6 cou...
Tips voor meer hygiëne in de kantoorkeuken
Kantoorkeukens die door veel medewerkers gebruikt worden, kunnen al snel erg onhygiënisch worden. Net op dat moment is het belangrijk om iedereen bewust te maken over hygiëne en samen verantwoordelijkheid te creëren. In een terugkerende vergadering kunnen bijvoorbeeld voor iedereen regels en eventueel een schoonmaakplan vastgelegd worden. Enkele tips die voor meer hygiëne in de kantoorkeuken zorgen, hebben we voor u hier al opgesomd:
Zeepdispenser
Voordat u eten bereidt, is het belangrijk om minstens 20 seconden lang uw handen te wassen. Een zeepdispenser aan de spoelbak en idealiter nog een desinfectiedispenser moeten in de keuken gemonteerd worden.Levensmiddelen
Let erop dat de levensmiddelen hygiënisch bewaard worden en controleer regelmatig de correcte houdbaarheidsdatum.Vuil servies
Vuil servies, of het nu kopjes, borden of bestek is, hoort niet thuis in de spoelbak, maar moet onmiddellijk in de vaatwasser gestoken worden. Ook als deze eerst leeggemaakt moet worden.Theedoeken
Gebruik de theedoek alleen maar om het servies af te drogen en niet als handdoek, zodat er geen bacteriën in de keuken verspreid worden.Schoonmaakdoeken
Ziektekiemen moeten ook in de magnetron en oven bestreden worden. Zowel schoonmaakdoeken als vaatdoeken moeten regelmatig vervangen worden, toch minstens een keer per week.Reiniging van oppervlakken
Nadat het aanrecht en eetgedeelte gebruikt zijn en op het einde van elke werkdag is het nuttig om deze plaatsen met afwasmiddel schoon te maken of eventueel te desinfecteren.Reiniging van de koelkast
De koelkast moet idealiter een keer per week gereinigd worden, maar minstens een keer per maand. Gebruik hiervoor de azijnreiniger.Onderhoud van andere elektrische toestellen
Nadat u de magnetron of oven gebruikt heeft, moeten deze gereinigd worden. In principe geldt dat u de toestellen achterlaat hoe u ze zelf graag zou aantreffen.Afvalverwijdering
Het organisch afval moet om de 2 à 3 dagen weggegooid worden, en ook zeker voor het weekend, zodat er geen onaangename geurtjes ontstaan.Conclusie
De kantoorkeuken vormt een bron van energie, inspiratie, communicatief ontmoetingspunt en ontspanningsruimte voor veel medewerkers. Daarom moet er bij de planning al rekening gehouden worden met vele details. In dit artikel bent u te weten gekomen wat er in geen enkele kantoorkeuken mag ontbreken. Maar naast de basisuitrusting zorgen vooral een gezellige inrichting en de passende kleuren voor de perfecte feelgoodfactor. Vraag hulp bij de planning van uw keuken om rekening te houden met alle functies en voorkeuren van uw medewerkers. Workplace Solutions van Schäfer Shop werkt samen met u een optimaal inrichtingsplan uit door zo goed mogelijk gebruik te maken van de ruimte.
Dit kan je ook interesseren
Gestructureerd werken betekent tijd uitsparen... en tijd is geld, toch? Maar er is meer dan dat. Als u uw taken op het werk vlot uitvoert zonder dat u daarb...
Lees verder Brainstorming: methodes, regels en de beste tips
Wie kent het niet? Lange, slopende en inefficiënte meetings maken deel uit van het dagelijkse werk in veel bedrijven. Helaas leiden ze zelden tot bevredigen...
Lees verder Combinatie van gezin en werk
De traditionele rolverdeling is verleden tijd, tijden zijn absoluut veranderd. Vrouwen en mannen zijn vandaag de dag even ambitieus om succesvol te zijn in ...
Lees verder